Vereniging De Moeflon maakt zich hard voor instandhouding moeflonpopulatie

Artikel Barnevelde krant 02-06-21

WEKEROM – Op het Wekeromse Zand en de Hoge Veluwe lopen al jaren kuddes moeflons. Daar waar veel mensen misschien niet eens weten wat een moeflon exact is, is de instandhouding van de moeflonpopulatie voor anderen én voor de natuur van groot belang. Daarom werd een jaar geleden Vereniging De Moeflon opgericht. “Wij hebben als doelstelling om de moeflon te classificeren als inheems dier, zodat deze onder de beschermde wilde diersoorten valt”, zegt vice-voorzitter Leida van den Brink. De moeflon is een schaap, een wild schaap om precies te zijn. Kenmerkend is de vacht; die is kort, glad en van roodbruin tot kastanjebruin gekleurd. De moeflon leeft in eenkudde, is een herkauwer en vooral de horens vallen op. Deze beginnen vanaf de vierde levensmaand te groeien. De mannetjes hebben grote hoorns. Vrouwtjes krijgen ook hoorns, maar die blijven klein. Momenteel is het lammerentijd, dat is de tijd dat de kudde volledig bij elkaar loopt. In het najaar zonderen de mannetjes zich af en gaan zij weer op jacht naar een vrouwtje, de zogenaamde bronsttijd. Het dier staat bekend als de stamvader van alle West-Europese gedomesticeerde schapenrassen. Het is het enige wilde Europese schaap dat nog bestaat. Op Corsica en Sardinië, van waaruit ze honderd jaar geleden via Luxemburg naar Nederland zijn gebracht, zijn nog enkele populaties. Het zijn een paar honderd dieren en die zijn bedreigd in hun voortbestaan. In het Middellandse Zeegebied zijn moeflons inmiddels beschermde dieren. Stuifduinen “Het is prachtig dat ze er zijn, de moeflons”, vertelt Leida, die haar hele leven al een groot liefhebber van dieren is. “Het is niet alleen een ontzettend mooi beest om te zien, de moeflon heeft ook een belangrijke functie in de natuur, namelijk het openhouden van het landschap. Moeflons eten alles, van heide tot grove den. Dat betekent dat zij erop het Wekeromse Zand bijvoorbeeld voor zorgen dat de stuifduinen blijven. Zonder het grazen van de moeflons zoualles verbossen. Ze gaan volledig hun eigen gang en voorzien het hele jaar in hun eigen behoefte, zolang het gebied waarin ze leven maar groot genoeg is. Van exoot naar inheems dier Vereniging De Moeflon is opgericht met als doel de instandhouding en verbetering van het welzijn van de moeflonpopulatie in Nederland én het behartigen van de belangen van degenen die zich bezighouden met het beheer van de moeflonpopulaties. “Wij zijn er voor alle moefloneigenaren”, zegt Leida. “Heel simpel gezegd is het gewoon heel belangrijk dat de moeflon een inheems dier wordt en geen exoot meer is, zoals nu. Moeflons zijn hier honderd jaar geleden naartoe gebracht en hebben daar recht op. Nu is het zo dat een moeflon die buiten zijn omheining weet te komen, neergeschoten mag worden. Dat kan toch niet?”

Symposium

Om de moeflon op de politieke agenda te krijgen wordt op donderdag 18 november dit jaar op Nationale Park De Hoge Veluwe een symposium georganiseerd. Vereniging De Moeflon is mede-organisator. Leida: “Er wordt al zo lang over gediscussieerd, dáárom is de vereniging in het leven geroepen. Het is een onderwerp dat geen prioriteit heeft voor de politiek, terwijl wij zeggen dat het voor heel veel mensen en de natuur wél essentieel is. Het is echt heel belangrijk dat moeflons de natuurterreinen open houden. Misschien moeten we het zelfs nog wel breder trekken; als de moeflons in de toekomst tot de inheemse dieren horen en dus onder het wildbeheer vallen, kunnen zij zelfs tussen wilde paarden op de Veluwe gaan leven. Zover is het echter nog lang niet.” Lid worden Heeft u hart voor de moeflon en wilt u graag uw steentje bijdragen? U kunt voor 5 euro per jaar lid worden van Vereniging De Moeflon. Meer hierover, over de moeflon en over de vereniging vindt u op www.verenigingdemoeflon.nl.

Vorig bericht
Artikel Omroep Gelderland
Volgend bericht
Moeflons houden het gras kort