Wolf blijft gemoederen bezighouden – De Hofbar PowNed

De wolf is al een tijdje terug in Nederland en wordt steeds vaker gespot. Het gevolg is dat schapenhouders moeten toezien hoe hun vee wordt toegetakeld door het roofdier. Goed geplaatste hekken blijken dus niet altijd te helpen en omdat de problemen toenemen, hebben verschillende noordelijke provincies een brandbrief gestuurd naar verantwoordelijk minister Christianne van der Wal (VVD). Alleen wacht zij liever op een maatschappelijke dialoog, tot ongenoegen van de schapenhouders.

Provincies luiden de noodklok, terwijl Den Haag zegt niets te kunnen doen. Maar is dat wel zo? Rutger van Castricum van PowNed ging op onderzoek uit.

Bekijk de aflevering van 7 maart 2023 hier terug

VAN STRIKTE BESCHERMING NAAR VERANTWOORD BEHEER VAN DE WOLVENPOPULATIE IN NEDERLAND

Aan de terugkomst van de wolf naar ons land zitten vele kanten, waarbij de negatieve aspecten steeds meer op de voorgrond komen. Ook onze moeflon moet het zwaar ontgelden. Op het bespreekbaar maken van deze negatieve aspecten rust een groot taboe. Dat willen wij doorbreken. Straks denken we: hadden we maar eerder durven besluiten!

Andere EU-lidstaten hebben hier al een besluit over genomen! In Zweden mogen dit jaar 75 wolven gedood worden. Men vindt dat de jacht noodzakelijk is om de groei van de wolvenpopulatie te vertragen. Dit in navolging van andere EU-lidstaten, zoals Bulgarije, Finland, Duitsland, Italië, Kroatië, Portugal, Roemenië en Slowakije. Deze landen zijn ons een stap voor.

In de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen willen wij met deze campagne het taboe onder de aandacht brengen van de politiek, de media en de Nederlandse bevolking. Met maar één doel: van strikte bescherming naar verantwoord beheer van de wolvenpopulatie in Nederland!

Binnenkort worden er nieuwe coalitieakkoorden gesmeed in de provincies. Het beheer van de wolvenpopulatie moet in de provincies onderdeel worden van de nieuwe coalitieakkoorden. Zonder taboe!

Lees hier alles waar wij voor staan. Schrijf u hieronder in voor de nieuwsbrief en wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen of volg ons op social media: Facebook of Twitter. Help mee om onze boodschap te verspreiden.

Vorig bericht
Brede coalitie pleit in position paper voor beheer van wolven
Volgend bericht
Steun voor de wolf op laagste niveau ooit, waar komt dat door? – Hart van Nederland